Als gemeente ben je verplicht om elk jaar te onderzoeken hoe cliënten van WMO en Jeugdwet de dienstverlening en ondersteuning ervaren. Veel gemeenten hebben de tijd en capaciteit niet om zelf dit cliëntervaringsonderzoek (CEO) uit te voeren. Heel begrijpelijk, gezien de enorme druk die gemeenten al ervaren bij het opstellen en uitvoeren van hun beleid. Om toch aan de verplichting te voldoen, kan je als gemeente gebruik maken van een ervaren partner als Research2Evolve.
Onze aanpak bij een cliëntervaringsonderzoek
De vragenset die in 2016 is ontwikkeld door VNG en VWS, is inmiddels achterhaald en ook niet langer verplicht. Vandaar dat we met elke gemeente eerst in gesprek gaan om de wensen en eisen in kaart te brengen. Daar voegen we onze eigen kennis aan toe. We hebben inmiddels voor verschillende gemeenten meer dan 30 keer een cliëntervaringsonderzoek uitgevoerd, waarbij geen vragenlijst hetzelfde was. Het gaat om maatwerk, zonder dat dit ten koste mag gaan van efficiency en het halen van afgesproken deadlines. We kunnen schriftelijk of digitaal onderzoeken en meestal doen we dat in combinatie voor een maximale respons. We passen de taal en het taalniveau (B1) van de vragen en antwoorden aan op de inwoners. Samen maken we een vragenlijst op maat. Alles begint met een startgesprek, waarin we met elkaar kennismaken. De doelstellingen van het onderzoek, jullie specifieke wensen, bijzonderheden en de planning bespreken. Waar nodig geven we je ook advies. Het vormt de aftrap van het onderzoek wat bestaat uit vier fases:
Onze standaard werkwijze staat garant voor een hogere respons:
Welke gemeenten gingen je al voor
Heb je interesse in onze kennis en dienstverlening voor een cliëntervaringsonderzoek, maar wil je graag van andere gemeenten horen wat hun ervaringen zijn met ons? Onderstaande gemeenten gingen je voor en zijn vast bereid om hun ervaringen te delen: